مدیریت گردشگری
نرگس لاریجانی؛ مرتضی شفیعی؛ سید اسماعیل نجفی
چکیده
هدف از مطالعه حاضر، شناسایی استراتژیهای فرهنگی مراکز بومگردی استان مازندران با رویکردی بر تحلیل مضمون است. این مطالعه بر اساس هدف، کاربردی است. رویکرد پژوهش، کیفی و جامعه آماری شامل 137 روایت مربوط به استراتژیهای فرهنگی مراکز بومگردی استان مازندران در رسانههای اجتماعی آنلاین است. به کمک اشباع نظری و نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر، شناسایی استراتژیهای فرهنگی مراکز بومگردی استان مازندران با رویکردی بر تحلیل مضمون است. این مطالعه بر اساس هدف، کاربردی است. رویکرد پژوهش، کیفی و جامعه آماری شامل 137 روایت مربوط به استراتژیهای فرهنگی مراکز بومگردی استان مازندران در رسانههای اجتماعی آنلاین است. به کمک اشباع نظری و نمونهگیری قضاوتی 113 روایت، مورد بررسی قرار گرفتند. روایتها با جستوجو در وبسایتهای بومگردی و با روش سه مرحلهای باز، محوری و انتخابی بهصورت دستی کدگذاری شدند و سپس براساس روش SWOT، نقاط مختلف تلفیق شدند و در قالب شبکه مضامین نشان داده شدند. نتایج حاکی از شناسایی 10 مضمون سازماندهنده و 75 مضمون پایه در خصوص استراتژیهای فرهنگی مراکز بومگردی استان مازندران بهعنوان مضمون فراگیر است. همچنین، نتایج نشان میدهد که استراتژیهای فرهنگی مراکز بومگردی استان مازندران شامل استراتژی فرهنگ یادگیری، استراتژی فرهنگ یادگیری الکترونیکی، استراتژی فرهنگ بهکارگیری تکنولوژی، استراتژی فرهنگ گردشگری خلاق، استراتژی فرهنگ گردشگری غذا، استراتژی فرهنگ سبز، استراتژی فرهنگی اجتماعی، استراتژی فرهنگی هنری، استراتژی فرهنگی اقتصادی، استراتژی بازاریابی فرهنگی است.